11.12.2024

Ankieta satysfakcji pacjenta jako przykład wadliwego rozwiązania w ocenie jakości w ochronie zdrowia

category Komentarze comments dodaj komentarz

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, podmioty wykonujące działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia mają obowiązek przeprowadzania badania opinii i doświadczeń pacjenta przy pomocy ankiety, której wzór minister właściwy do spraw zdrowia publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra. Minister Zdrowia opublikował wzory tych ankiet dla POZ, dla AOS, dla teleporad i dla szpitali (wzory są dostępne tutaj: https://www.gov.pl/web/zdrowie/ankiety-badania-doswiadczen-i-opinii-pacjenta). Nie kwestionując potrzeby dokonywania ocen podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez pacjentów, należy zwrócić uwagę na liczne wadliwości narzuconych przez Ministerstwo Zdrowia ankiet, począwszy od ich podstawowych założeń metodologicznych, a skończywszy na samej konstrukcji pytań. Poniżej przedstawiam własne spostrzeżenia i wnioski w tej sprawie.

czytaj dalej »

16.10.2024

Kilka refleksji o zaniechaniu resuscytacji, prawie do umierania w spokoju i godności oraz odpowiedzialności lekarza

category Komentarze comments dodaj komentarz

Kilka miesięcy temu opinię publiczną i środowisko lekarskie zelektryzowała sprawa lekarza anestezjologa z Ukrainy, zatrudnionego w szpitalu w Gorzowie Wielkopolskim, któremu prokuratora przedstawiła zarzut zabójstwa 86-letniego pacjenta i tymczasowo aresztowała. Warto dziś z perspektywy kilku miesięcy przyjrzeć się pewnym kwestiom prawnym, które występują w tej sprawie.

czytaj dalej »

17.04.2024

Nieprawidłowa komunikacja jako główna przyczyna spraw sądowych

category Komentarze comments dodaj komentarz

Dziś mówi się wiele o konieczności zmiany uregulowań prawnych w kontekście „klauzuli wyższego dobra”. Zwolennicy wprowadzenia takiego pojęcia do systemu prawnego podają różne argumenty na rzecz postulowanych przez siebie rozwiązań. Często argumenty te są oparte wyłącznie na własnych przekonaniach dyskutantów a nie na badaniach naukowych. Z tego powodu postanowiłem zająć się w dzisiejszym komentarzu kwestią pomijaną w szerszej debacie publicznej, czyli wpływem dobrej komunikacji na bezpieczeństwo prawne lekarza i pacjenta. Jak bowiem wynika z wielu badań naukowych, bardzo często bezpieczeństwo prawne lekarza i pacjenta zależy od umiejętności komunikacyjnych lekarza. Poprawa zaś umiejętności komunikacyjnych nie wymaga żadnych zmian prawnych ani nawet dużych nakładów finansowych. Wymaga jedynie zmiany stylu komunikowania się lekarza z pacjentem.

czytaj dalej »

20.02.2024

O blaskach i cieniach systemu no-fault

category Komentarze comments dodaj komentarz

O systemie no-fault bardzo dużo się mówi, w szczególności temat ten jest ważny dla samorządu zawodowego lekarzy. Postanowiłem zatem przyjrzeć się temu, czy istnieją naukowe opracowania na temat systemu no-fault. Oczywiście z powodów obiektywnych nie da się przedstawić całego obszernego piśmiennictwa, dokonałem więc pewnego subiektywnego wyboru przedstawianych w literaturze argumentów za i przeciw wprowadzeniu systemu no-fault.

czytaj dalej »

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies i zastrzeżeń prawnych.