16.12
2014

Co ma robić lekarz, gdy popełnił błąd?

category Odpowiedzialność comments dodaj komentarz

  W Internecie można znaleźć wiele stron, które zawierają instrukcje dla pacjentów, co trzeba robić, gdy pacjent uważa, że lekarz popełnił błąd. Niestety nie ma w sieci zbyt wielu informacji, które dotyczyłyby tej sytuacji z punktu widzenia drugiej strony: co ma robić lekarz, gdy popełni błąd. Tymczasem jest to jedno z podstawowych zagadnień, które lekarz powinien mieć przemyślane i opracowane. Poniżej przedstawiam propozycje pewnego schematu zachowania lekarza, w przypadku, gdy zdarzy mu się popełnić błąd. Zastrzegam przy tym, że chodzi mi o błąd medyczny, tj. sytuację, w której lekarz jednoznacznie wie, iż naruszył zasady wiedzy medycznej lub należytej staranności.
  1. Napraw – lekarz musi postarać się zrobić wszystko, co w jego mocy, żeby naprawić błąd; chodzi przede wszystkim o to, żeby ograniczyć do minimum negatywne skutki błędu dla pacjenta;
  2. Wykonaj telefon do zaufanego lekarza – każdy przypadek błędu w sztuce dobrze jest skonsultować z innym lekarzem, który powinien pomóc chłodno przeanalizować co się stało i dlaczego tak się stało. Lekarz ten może także podpowiedzieć, co jeszcze warto zrobić z medycznego punktu widzenia;
  3. Porozmawiaj – trzeba z pacjentem lub jego rodziną uczciwie porozmawiać o tym, co się stało. Warto wyjaśnić, że nie wszystko zawsze da się przewidzieć, przeprosić i zapewnić go o tym, że zrobi się wszystko, żeby ograniczyć następstwa błędu;
  4. Zaproponuj pomoc – jeżeli błąd ma daleko idące skutki dla pacjenta lub jego rodziny, konieczne jest zaproponowanie wsparcia psychologicznego lub innej formy pomocy, jeżeli w danym przypadku wchodzi ona w grę;
  5. Opisz całe zdarzenie w dokumentacji medycznej – koniecznie należy opisać w dokumentacji medycznej nie tylko zdarzenie, lecz także to, że podjęło się działania zmierzające do naprawienia błędu oraz zapewnienia pacjentowi lub jego rodzinie wsparcia;
  6. Poinformuj przełożonego – ze złymi wieściami nie warto czekać, poza tym przełożony może mieć pretensje, jeżeli nie dowie się tego od lekarza, tylko od pełnomocnika pacjenta;
  7. Pójdź pilnie na konsultację prawną – zanim cokolwiek napiszesz (np. na żądanie dyrektora szpitala) lub zeznasz (w prokuraturze, w sądzie, przed komisją szpitalną) warto skonsultować się z prawnikiem i ustalić optymalny sposób postępowania w danej sprawie.
  Podsumowując, postąpienie wg powyższego schematu nie gwarantuje, że pacjent lub jego rodzina nie będą mieli roszczeń. Niemniej wydaje mi się, że tego rodzaju zachowanie może pomóc lekarzowi w przypadku wytoczenia mu pozwu przez pacjenta (ewentualnie jego rodzinę) lub wszczęcia postępowania przez prokuratora czy rzecznika odpowiedzialności zawodowej.

Radosław Tymiński

Komentarze

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies i zastrzeżenia prawne.