12.09.2024

3 ważne pytania o wewnętrzny system zarządzania jakością

category Zagadnienia ogólne comments dodaj komentarz
  1. Kto musi mieć wewnętrzny system zarządzania jakością?

Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta  zobowiązuje wszystkie podmioty wykonujący działalność leczniczą (a więc szpitale, przychodnie, POZ-y, ambulatoria czy gabinety lekarskie), które mają kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, do posiadania wewnętrznego systemu zarządzania jakością. Oznacza to, że każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą, niezależnie od rodzaju działalności (ambulatoryjna, szpitalna, opiekuńczo-lecznicza) czy wielkości (jednoosobowe praktyki lekarskie, szpitale wieloprofilowe) muszą mieć wewnętrzny system zarządzania jakością, o ile mają kontrakt z NFZ.

 

  1. Do kiedy należy wdrożyć wewnętrzny system zarzadzania jakością?

Podmioty wykonujące działalność leczniczą musiały wprowadzić i opracować wewnętrzny system zarządzania jakością do dnia 30 czerwca 2024 r.

 

  1. Jaki wybrać wewnętrzny system zarządzania jakością?

Przede wszystkim należy pamiętać, że wewnętrzny system zarządzania jakością przygotowuje się indywidualnie pod konkretny podmiot leczniczy z uwzględnieniem jego specyfiki. Prawidłowo zaprojektowany system wdraża rozwiązania służące identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych w konkretnym podmiocie wykonującym działalność leczniczą i zapobiegniu tym zdarzeniom. Z tego powodu w mojej kancelarii, gdy przygotowujemy i wdrażamy wewnętrzne systemy zarządzania jakością, poprzedzamy ich zaprojektowanie i wdrożenie zawsze audytem podmiotu, który pozwala nam dobrać optymalne i indywidualne rozwiązania.

 

Radosław Tymiński

Komentarze

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację polityki cookies i zastrzeżeń prawnych.